אמינות אתרים ופישינג

פורסם

איך בודקים אמינות של אתר קניות? מה זה הונאת פישינג? כל המידע בערוץ זה.

בערוץ זה נסקור דרכים לבדיקת אמינות של אתרי קניות באינטרנט והימנעות מפישינג.

כדאי לדעת גם לאחר שתלמדו ותשמרו על החוקים כאן. הונאות עדין יכולים להתרחש. לכן חשוב שתבדקו תמיד את חשבונות הבנק והאשראי שלכם ושימו לב לתנועות חשודות. במקרה הצורך פנו לחברת האשראי לטיפול בתנועות חשודות.

חשוב לציין שלא הכל הוא 100% וצריך לסמוך על השכל הישר בעת ביצוע רכישות ופעולות אונליין.

כללי ברזל שישמרו עלינו להימנע מאיבוד הכסף שלנו

  1. נשלם רק בכרטיס אשראי – אסור בשום פנים ואופן לשלם במזומן \ העברה בנקאית \ או כל דרך אחרת שאין בה הגנה.
  2. אם זה נראה חשוד נמנע – אם תחושת הבטן אומרת שמשהו לא בסדר נמנע מלבצע רכישה.
  3. אם זה נראה טוב מידי מלהיות אמיתי זה כנראה לא אמיתי – כלל שכדאי לזכור.
  4. תעודת אבטחה לאתר – בידקו שבאתר שאתם רוכשים יש תעודת אבטחה SSL תקינה ושעמודים האתר מאובטחים בפרוטקול https חפשו את המנעול ליד שם האתר בדפדפן לבדיקת אבטחה.

גורמים הבונים אמינות של אתרי אינטרנט

נוכחות אונליין

נוכחות של אתר \ חברה ברשתות החברתיות, בידיעות חדשותיות, באתרים על חוות דעת ובמקומות אונליין מחוץ לאתר החברה עוזר לבנות אמון בחנות אינטרנטית \ אתר שירות וכו'.

ותק

ותק הוא יותר מסתם מספר, הוא מציג לנו הלקוחות שהאתר איתו אנחנו מתקשרים לרכישה של מוצר או שירות כבר מבצע עסקאות על פי תקופת הותק שלו. לותק מצטרף נוכחות אונליין, עם הזמן הנוכחות גדלה.

שירות לקוחות

שירות לקוחות הכולל מענה לפניות בצורה מקצועית בטל' או במייל וכן מענה ברשתות החברתיות לפניות הלקוחות עוזר לנו הלקוחות לבנות אמון באתר הקניות.

איך בודקים אמינות של אתר קניות

כדי לבדוק אמינות של אתר קניות נשתמש במספר דרכים.

1. כלים לבדיקת אמינות אתר

הזינו את כתובת האתר ממנו אתם רוצים לרכוש בשתי האתרים למעלה.
הכלים האלה יבדקו מספר פרמטרים ויציגו לכם את התוצאה של אמינות אתר הקניות.

2. חוות דעת על האתר

לבינלאומי אתר trustpilot.com הוא אתר שבו כל אחד יכול לרשום חוות דעת על חברות ואתרי אינטרנט שונים. תוכלו לראות מה יש לאנשים לומר על אתר שהם השתמשו בשירות או קנו באתר. פשוט תזינו את כתובת אתר הקניות או החברה ותוכלו לראות תגובות. בנוסף תוכלו לבצע חיפוש בגוגל "שם החנות באנגלית" + "Review" (חוות דעת באנגלית) או "Scam" (רמאות באנגלית) למציאת תוצאות מתאימות. העזרו באפשרות של הדפדפן לתרגם אתרי אינטרנט לעברית.

בישראל כדאי לבדוק באתר זאפ, מספר גדול של חנויות אונליין ישראליות יהיו בו. בנוסף תוכלו לבצע חיפוש בגוגל "שם החנות" + "חוות דעת".

3. בדיקה בגוגל

רישמו את כתובת האתר במנוע החיפוש גוגל וחפשו תוצאות הקשורות לחוות דעת של אנשים אחרים כמו פורומים או אתרים הבודקים אמינות.

4. בדיקה ברשתות החברתיות

רשתות חברתיות יכולות לומר לנו הרבה על החברה ממנה אנחנו רוצים לרכוש מוצר. היכנסו לאתר החברה וחפשו קישור לעמוד הפייסבוק שלה או האינסטגרם וחפשו שם חוות דעת או כל אינטרקציה של לקוחות עם החברה. אם אין קישור דרך האתר לעמוד הפייסבוק \ אינסטגרם חפשו בגוגל את העמודים אם הם קיימים.

5. בדיקה באתר עצמו

נסו לדלות פרטים על האתר עצמו על ידי מעבר על עמודי אודות ועמודי צור קשר. חפשו שם מספר טל', פרטים על החברה והמיקום שלה, וכל פרט שילמד אתכם עליה. חשוב לציין שייתכן והמידע (כמו כתובת חנות) מפוברק ולא אמיתי. לכן קבלו את זה בערבון מוגבל.

6. חיפוש Whois

whois זה בדיקה טכנית הנותנת את הפרטים של בעלות על הדומיין של האתר. הפרטים יכולים להיות גלויים או מוסתרים בעזרת חוסם פרטיות. חברה לגיטימית תשאיר את הפרטים גלויים בהם יהיו כתובת המטה של החברה, מייל, טלפון ועוד.
פרט נוסף שתרצו לבדוק הוא תאריך רישום הדומיין (Registered On / Creation Date) תאריך הרישום יתן לנו הבנה של כמה זמן העסק קיים. עסק וותיק יותר זה עסק יותר אמין.
אפשר להריץ חיפוש כאן וכאן. שימו לב שגם את רשמי הדומיינים ניתן לרמות לכן השתמשו בעוד דרכים שיעזרו לכם לבדוק אמינות.


פישינג

פישינג

מה זה הונאת פישינג

פישינג (בעברית דיוג) היא פעולת הונאה של התחזות שבו יוזם ההונאה מתחזה לגוף אמין דרך ערוצי תקשורת שונים כגון שיחת טל', הודעות SMS, ווצאפ, אימייל, אפליקציות, ושאר אמצעי תקשורת.

מטרת ההתחזות היא לגורם ליעד לסמוך על המתחזים ולבצע פעולה כגון מסירת פרטים עליהם, הזנת סיסמאות, מסירת כ.א, העברת כספים, ועוד. לכן פעולה זו נקראת פישינג-דיוג כי היא באה לדוג פרטים בדרך ערמומית יצירת פתיון.

פישינג פועלת בצורה של התחזות ולגרום לכם לבצע פעולה. החיוניות של ביצוע הפעולה הכרחית לקיומו של הפונאת פישינג מוצלחת. לכן המתחזים ישתמשו בטכנקיות שונות של יצירת לחץ לגרום ליעד לבצע פעולה מידית.

טכניקות אחרות יכולים לכלות הבטחות שונות שנראות טובות מידי מכדי להיות אמיתיות.

דוגמאות ליצירת לחץ הם הודעות מחשבון ה PayPal או הבנק שלכם על פעולות חריגות, כספים שהוצאו, חסימת חשבון שיש לפתוח ועוד.

הימנעות מפישינג

לפניכם כללי ברזל שיעזרו לכם להימנע מליפול למלכודות של פישינג.

1

כניסה ידנית

כל קריאה לביצוע פעולה שלנו הכוללת לחיצה על קישור \ מסירת פרט כלשהו \ הורדת תוכנה או אפליקציה \ כל פעולה אחרת. אם יש צורך לביצוע פעולה אז נבצע אותה בקור רוח ורק דרך האתרים הרשמיים על ידי כניסה ידנית שלנו לאתרים. כמו אתר הבנק, דואר, פייפאל, ועוד.

2

מסירת פרטים

לא נמסור פרטים לאדם שאנחנו לא מכירים. לא משנה הטוענה שלו או הסיבה שלו או מי הוא טוען שהוא מייצג, ולא משנה כמה לחץ הוא יפעיל עלינו. נשתמש בשכל הישר להבין שיש לו סיבה לדרוש את הפרטים לצרכיו ושימושו האישי.

כמה דרכים לדעת שמדובר בפישינג

חשוב לציין אלו רק כמה דרכים וישנם סוגי פישינג שונים שלאו דווקא יתאים להם, לכן השתמשו בכללים למניעת פישינג כדי לא לפול להונאת פישינג.

  • כתובת האימייל של המתחזים לא תהייה האימייל של הגורם אליהם הם מתחזים
  • הקישור עליו אתם מתבקשים ללחוץ הוא כתובת קישור עם שם שונה ולא של גורם רשמי ומוסמך אליו הם מתחזים
  • ברוב המוחלט של ההונאות, המתחזים לא יכירו אותנו ולכן לא ישתמשו בשם שלנו. הם ישלחו אלינו הודעה כללית שהם שולחים בהפצה רחבה ומקווים שמתוכם מישהו יפול בפח

קראו עוד

8 סוגי פישינג שאתם צריכים להכיר – ynet

"כמות הונאות הפישינג ב-2021 הגיעה לשיא": כך מנסים לעקוץ אתכם בסמס – ynet

הונאת דיוג (פישינג) – משטרת ישראל

דיוג (פישינג), או – כיצד נזהה מייל או קישור חשודים? – המשרד לביטחון לאומי

5/5 - (3 הצבעות)

כתיבת תגובה